کلسیم ، شالوده بدن

بدن ما تقریباً یک کیلوگرم کلسیم دارد. البته این میزان در افراد مختلف با استخوان​بندی متفاوت، فرق می​کند.

نقش کلسیم

کلسیم برای بدن مفید است و نقش آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش مجله دلتا؛ کلسیم کمک می‌کند که استخوان‌های قوی‌تر و محکم‌تری داشته باشیم و سلامت استخوان‌ها در طول زندگی هم حفظ شود. همچنین، به جریان الکتریکی در اعصاب و به انقباض عضلات کمک می‌کند. کلسیم ماده‎ای معدنی‌ است که نقشی کلیدی در انقباض قلب بازی می‌کند. 99 درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود.

اطلاعات خواندنی درباره نقش کلسیم

نقش کلسیم

  • انسان‌ برای جذب کلسیم، به یک ویتامین ویژه نیاز دارد. این ویتامین، ویتامین D است. ما می‌توانیم مقدار زیادی شیر بنوشیم یا مکمل‌های کلسیم را دریافت کنیم، اما بدون ویتامین D نمی‌توانیم از آن‎ها استفاده کنیم!
  • بهترین منابع کلسیم در رژیم غذایی عبارتند از: شیر، ماست و پنیر.
  • بعضی از مواد غذایی دیگر هم مقدار زیادی کلسیم دارند. این مواد غذایی شامل آب پرتقال غنی‎شده با کلسیم، لوبیای سفید، بادام، ریواس، لوبیای قرمز، کلم بروکلی و … است.
  • کلسیم نقش مهمی در انقباض عضلات ایفا می‌کند، به ارسال پیام‌ از طریق اعصاب و آزادسازی هورمون‌ها کمک می‌کند. اگر مقدار کلسیم بدن کم باشد، بدن از کلسیم استخوان‌ها استفاده می‌کند تا کمبود را جبران کند.
  • کلسیم؛ ساختمان محکم و خارجی استخوان‌های بدن انسان را تشکیل می‌دهد و به آن‎ها قدرت می‌دهد. داخل استخوان‌ها به شدت اسفنجی و پر از حفره است که باعث می‌شود استخوان‌ها بسیار سبک باشند.
  • غدد مربوط به تنظیم کلسیم در بدن؛ غدد پاراتیروئید نامیده می‌شوند و در اطراف غده تیروئید در گردن قرار دارند. غده‌های پاراتیروئید در تنظیم کلسیم خون بسیار مؤثرند، سطح کلسیم معمولاً تنها 2-1 درصد است!
  • اگرچه کلسیم بیشتر در استخوان‌ها وجود دارد اما در غضروف‎ها نیز یافت می‌شود – غضروف بافت همبند نرم‌تری است که بین مفاصل مختلف، گوش، بینی و قفسه سینه واقع شده  است. بافت همبند بافتی است که بافت‌ها یا اندام‌های دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند، تکیه گاه آن‎ها است یا آن‎ها را از هم جدا می‌کند.
  • دلیل این که پزشکان می‌توانند عکس استخوان‌ها را بگیرند؛ وجود کلسیم است. کلسیم به انرژی خاصی به نام اشعه ایکس اجازه عبور نمی‌دهد و به همین دلیل استخوان‌ها در فیلم، به شکل روشن ظاهر می‌شوند.

از دست ندهید:   خانه آینه ای ؛یک معماری خلاقانه

همچنین بخوانید:

خواص فندق ، تمام آنچه که باید بدانید

روی ، عصای دست بدن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.