روستای زرگر ، روستای رومانیایی!

با اینکه معلوم نیست ساکنین روستای زرگر از کجا آمده‌اند اما باید بگویم آن ها بسیار خونگرم و مهربانند. مانند روستاییان دیگر ساکن در هرگوشه از ایران، آنها با جان و دل از شما پذیرای می‌کنند.
روستای زرگر

جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در کشور ما وجود دارند، آب و هوای چهار فصل، شهر های بی نظیر و روستاهای بکر و خرم، همه و همه ایران را دیدنی تر از آنچه به آن می اندیشید می‌کند. در پاییز معمولاً شاهد اخباری مبنی بر آلودگی هوا هستیم. فکرش را بکنید با خصوصیاتی که از ایران گفته شد، مگر می‌شود از این آلودگی ها در امان نَبود. نه، نمی‌شود. ما هم امروز در صفحه گردشگری مان برای فرار از همین آلودگی هوا، به روستایی بس بی نظیر با نام روستای زرگر قدم می‌گذاریم. جایی که غیر از جاذبه های روستا گردی، یک خصوصیت منحصر به فرد دیگر هم دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا آن را با شما بگوییم.

روستای اروپایی

روستاهای ایران

یکی از این جاذبه‌های بی نظیر در ایران، روستا‌هایی هستند که نقاط بکر، آب و هوای فرح بخش، مناظر چشم نواز و سکوت بی پایانشان را با سخاوت با همه گردشگران و مسافران به اشتراک می‌گذارند. معمولاً در بیشتر تعطیلات این روستاها مملو از شهر نشینانی می‌شوند که در پی آرامش به این مکان ها آمده‌اند. روستای زرگر هم از این قاعده مستثنی نیست. در 100 کیلومتری غرب تهران قرار گرفته، بین تهران و قزوین به سمت آبیک.

اما آنچه این روستا را متفاوت تر از جاهای دیگر می‌کند اینکه مردم روستای زرگر یا زرگ به زبان رومانو صحبت می‌کنند. رسم الخط پیر و جوان اینجا به زبان لاتین است. اما! اما ایرانی هستند. البته ایرانی الاصل. از همان آریایی های اولیه که در فلات ایران ساکن شدند. چهره شان شبیه به اروپایی ها هم هست. اما نسبت به آن ها بسیار خونگرم و مهربانند. مسلمانند و به زبان فارسی و ترکی هم مسلط هستند. البته به زبانشان زرگری می‌گویند اما نه آن زرگری که ما شنیده ایم. مثلاً حالت خوب است را بگویند: «حازالزت خوزوب ازست؟» نه اینطور نیست آنها می گویند: Ești bine. زبانشان کاملاً رومانیایی است.

چه شد که روستای زرگر ، زرگری شد؟

می‌دانید تاریخ روستای زرگر معلوم نیست! فقط اینکه خودشان، تازه آن ها که دیگر خیلی قدیمی هستند، می‌گویند رومانو‌ ها طایفه‌ای ایتالیایی بودند که قرن‌ ها پیش از مرز‌ های شمالی این سرزمین وارد شده‌اند و مانند عشایر در جای جای ایران پراکنده شده‌اند. اما به تدریج به زندگی یکجا نشینی روی آورده و در شهریار، قوچان، بیله‌سوار و خوی ساکن شدند. اما سرنوش آن مردم مانند روستای زرگر نبود. در این روستا زبان رومانو را حفظ می‌شود و نسل به نسل منتقل شده تا همه شان به زبان رومانیایی حرف می‌زنند و به لاتین می‌نویسند.

جاذبه های گردشگری

روستای زرگر همه زیبایی که تمام روستا های ایران دارند را داراست. گندمزار های پهناور دارد و آب و هوای فرح بخش. هوای پاییزش مرطوب است و دیدنی هایش بسیار. می‌توانید در این روستا کمپ بزنید، طبیعت گردی کنید، عکس های فراوان برای خود بیاورید و حسابی استراحت کنید.

طبیعت روستا

با اینکه معلوم نیست ساکنین روستای زرگر از کجا آمده‌اند اما باید بگویم آنچه مشخص است اینکه آن ها بسیار خونگرم و مهربانند. مانند روستاییان دیگر ساکن در هرگوشه از ایران، با جان و دل از شما پذیرای می‌کنند و می‌توانید ماست و شیر و دوغ و کشک و سرشیر و خامه و… از آن ها خریداری کنید. عکاسی از خانه های قدیمی و دیدنی روستا، حیوانات و دشت ها حتماً برایتان جالب خواهد بود. به علاوه یک روز را کمپ زدن در نقطه ای خوش آب و هوا شما را از آلودگی هوا در امان نگه می‌دارد.

افسانه روستای زرگر

روایات متعددی راجع به اصالت مردمان روستای زرگر شنیده می‌شود.

اول: آن‌ ها خودشان را مردم یونان و ایتالیا می‌دانند. همین زبان رومانو ملاک آن هاست. در جنگ ایران و روم، ۲۰۰ نفر از رومانو‌ ها به دست پادشاه ایران اسیر شدند، اما به دلیل بدن ورزیده شان، توسط پادشاه عفو، وَ آن ها هم در نزدیکی قزوین ساکن می‌شوند.

روستای رومانیایی

دوم: می‌گویند آن ها بیشتر کولی هایی بودند که معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که در جهان پراکنده شده‌اند. آن ها کشاورز و دام پرورند. به هر حال هیچ‌کس مطمئن نیست این مردم از چه آب و خاکی ریشه گرفته‌اند.

سوم: آنها از هیچ جا نیامده‌، بلکه همیشه و همیشه همینجا بوده‌اند. فقط آن ها همان آریایی های اصیلی هستند که در فلات ایران ساکن شدند و اصالت اریایی خود را حفظ کرده‌اند.

چهارم: سندهایی که منابع خوب تاریخی هستند می‌گویند در زمان های دور رومانی جزء عثمانی یا ترکیه فعلی بوده است و حالا مردمش ساکن نقطه‌ ای در چند کیلومتر آنطرف تر از آنجا هستند.

روستای رومانو

بازی بولینگ چیست؟ کجا بازی کنیم؟

یک مکان منحصر به فرد، ایدئال و لوکس برای علاقمندان به ورزش های لاکچری اریکه ایرانیان است. یک مجموعه فرهنگی ورزشی فوق العاده که می‌توانید ساعت ها در آن وقت بگذرانید.
بازی بولینگ

شاید سوالی که می‌پرسم کمی برایتان عجیب باشد اما باید ابتدا جواب آن را بدانید و بعد ادامه مطلب را بخوانید؛ یا اگر نمی‌دانید این مطلب را بخوانید تا آن را بدانید! سوال: بازی بولینگ چیست؟ امروز در صفحه گردشگری مان می‌خواهیم شما را با ورزشی آشنا کنیم که تاریخچه اش در جهان، به زمان مصر باستان بر می‌گردد. امروز یکی از تفریحات محبوب جوانان است که رقابتی نه چندان برابر با بیلیارد و اسکوواش دارد. خوب است این مطلب از مجله دلتا را بخوانید تا هم با بولینگ آشنا شوید و هم گردشی در سالن های بواینگ تهران داشته باشید.

پین در بازی بولینگ

بازی بولینگ

بولینگ ورزشی بسیار هیجان انگیز است. به طوری که برنده پس از انجام آن بی برو برگرد  به هوا می‌پرد، چرا که درست به هدف زده است. هدفی به نام پین که برای این بازی حسابی شناخته شده است. در ورزش بولینگ شما باید یک توپ سنگین را به وسیله جای انگشتش نگه داشته، چند قدم از خط استارت عقب تر بروید؛ سپس از همانجا کمی دویده تا شتاب پرتاب دستتان زیاد شود و سپس آن را به سمت چند مانع که هدف بازی است در لاین مخصوص، سُر بدهید. موانعی شبیه بطری های نوشابه‌ (پین) که هرچه تعداد بیشتری به زمین بیفتند، شما امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد. به همین راحتی.

البته انقدرها هم راحت نیست. یک بولینگ باز باید بداند که توپی که انتخاب می‌کند با وزن بدنش تناسب دارد یا نه؟ ممکن است توپ را روی پای خودش رها کند! شتابی که می‌گیرد به اندازه هست یا نه؟ ممکن است سرعتش زیاد باشد و به همراه توپی که می‌غلتاند خودش نیز به زمین بخورد. و از همه مهمتر می‌تواند اصلاً این بازی را انجام دهد یا نه؟ چون ممکن است توپ را درست نغلتانده و توپ نرسیده به پین ها از حرکت بایستد!

بولینگ چیست؟

درست است که نامش بازی بولینگ و سراسر این ورزش کلی هیجان و تفریح است، اما خوب است بدانید واقعاً ورزشی حرفه ای است که رقابت های جهانی هم دارد. در همین ایران خودمان فدراسیون بولینگ داریم و تیم ملی بولینگ هم تشکیل شده. در واقع عمر این بازی در ایران به سال 1335 می‌رسد. اگر سری به باشگاه‌ های بازی بولینگ بزنید خواهید دید که آموزش بولینگ هم دارند و می توانید روی حرفه ای شدن خود تمرکز کنید. خوب حالا بخش خوب ماجرا اینکه: کجا بازی کنیم؟

کجا بولینگ بازی کنیم؟

بولینگ باشگاه انقلاب

باشگاه ورزشی انقلاب یک موهبت است. برای هر نوع ورزشی یا ساکن دارد، یا محوطه دارد یا آموزش، یا ده ها چیز دیگر. باشگاه انقلاب یکی از مجهزترین سالن های بازی بولینگ را دارد. در این سالن همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود! کاملاً لاکچری بروید و بازی کنید. فقط بدانید اکثر کسانی که به اینجا سر می‌زنند بولینگ بازهای حرفه ای هستند. معمولاً هم تعدادشان بالاست. پس لطفاً به هیچ وجه شرط بندی نکنید! مگر اینکه شما هم حرفه ای باشید.

بولینگ حرفه ای

بولینگ عبدو یا چمران

بولینگ عبود مشهور ترینِ سالن های بازی بولینگ در تهران است. تا جایی که کل مجموعه چمران را به نام بولینگ عبدو می‌شناسند. سن و سالش به حدود 50 می‌رسد.  باشگاه چمراه یک بار گرفتار آتش سوزی شد اما از شکوه این باشگاه چیزی کاسته نشده است و همچنان مشتریان خاص خود را دارد. بازی در سالن هایی که در برخی ورزش ها کهنه هستند، این اطمینان را در ذهن مخاطبین ایجاد می‌کنند که مربیان و بازیکنان حرفه ای تری را در دل خود جای داده‌اند.

بولینگ سرزمین عجایب

اگر دوست دارید یک بازی هیجان انگیز، مثل بازی بولینگ را با خانواده‌تان تجربه کنید، خوب است به سرزمین عجایب بروید. اینجا دو سالن بولینگ کوچک و بزرگ دارد. وقتی به آنجا سر بزنید خواهید دید معمولاً گروه دوستان یا خانواده ها مشغول بازی هستند. به علاوه آن هایی هم که فرزند نوجوان دارند، قبل از هر سالن بولینگ دیگر ابتدا به این مکان سر می‌زنند. چون غیر از بازی بولینگ، اینجا سرگرمی های دیگری هم دارد که در مقاله های بعد به آن خواهیم پرداخت. همیشه بازی های گروهی لذت بیشتری داشته‌اند و دارند. پس شما هم راهی شوید و یک پرس آدرنالین نوش جان کنید.

بولینگ سرزمین عجایب

بولینگ اریکه ایرانیان

اینجا یک مکان منحصر به فرد، ایدئال و لوکس برای علاقمندان به ورزش های لاکچری است. اریکه ایرانیان. یک مجموعه فرهنگی ورزشی فوق العاده است که می‌توانید ساعت ها در آن وقت بگذرانید. سالن بولینگ اینجا همیشه نو و ترو تازه به نظر می‌رسد، خیلی خلوت هم نیست. سالن بیلیارد و اسنوکر هم دارد و حوصله تان هرگز سر نخواهد رفت.

بولینگ شیان

خوب نوبتی هم که باشد نوبت به شرقی ها می‌رسد.  یکی از بهترین مراکز تفریح و سرگرمی این منطقه مجموعه شیان است. می‌توانید ساعت ها در آن وقت بگذرانید. اینجا سالن بیلیارد هم دارد. به علاوه چندین گیم که حسابی سرگرمتان کند.  فوتبال‌دستی، ایرهاکی و اسنوکر هم دیگر تفریحاتش است و چندین بازی دیگر که می‌توانید به آنجا سر بزنید. راستی نزدیک پارک جنگلی شیان است که خودش یک پای گردشگری شرقی هاست.


مقاصد گردشگری سیاه در ایران

داستان‌ هایی راجع به کلبه وحشت انزلی وجود دارد که شاید برای شنونده کمی ناباورانه به نظر برسد، اما در نهایت با پیدا شدن اجساد قربانیان در این مکان، پلیس، تردد در حوالی کلبه و جنگل های اطراف را ممنوع اعلام کرد.
مقاصد گردشگری سیاه در ایران

چندی پیش طی یک مقاله با عنوان گردشگری سیاه چیست؟ این شاخه از گردشگری را معرفی و به طور کامل به آن پرداختیم. همچنین توضیح دادیم که در چه مکان هایی می‌توان آن را تجربه کرد. به علاوه اینکه برخی معتقدند این نوع بازدیدها در صنعت گردشگری خیلی هم بد نیست و بلکه کلی هم هیجان انگیز است. مقاصدی که یا مرگی در آن ها اتفاق افتاده و یا به نوعی به آن مربوط می‌شود. امروز می‌خواهیم به شما بگوییم تعدادی از این مکان ها زیر گوش خودمان است مقاصد گردشگری سیاه در ایران که آشنایی با آن ها برایتان جالب خواهد بود. با مجله دلتا همراه بمانید.

گردشگری سیاه در ایران

گردشگری سیاه در ایران

تعدادی از جاذبه‌ های دیدنی و مکان های مرموز و ترسناک در ایران وجود دارند که بسیار هم عجیب و پر از سوالات بدون جواب هستند. با اینکه آن ها به عنوان مقاصد گردشگری سیاه ایران معرفی شده‌اند. بهتر است یا آنجا نروید و یا اگر نتوانستید خودتان را کنترل کنید، حتماً به کسانی اطلاع دهید که کجا می‌روید و تا جایی که ممکن است شب را به هیچ عنوان نمانید. اگر اهل ماجراجویی و سفرهای ترسناک‌ هستید و دنبال مقصد مناسب سفرتان می‌گردید، لیست زیر را مطالعه کنید.

گردشگری سیاه

کلبه وحشت انزلی

کلبه های وحشتناک همیشه مورد استقبال سازندگان فیلم های ترسناک بوده‌اند. کلبه هایی که قاتل یا قاتلانی در آن ها دست به کشتن ساکنین تازه از راه رسیده می‌زنند و یا موجودات غیر ارگانیک به جان مسافران راه گم کرده و سکنی گزیده در این کلبه ها، می‌افتند. جالب اینکه سرانجامی هم جز مرگ برای کسانی که در صدد ماجراجویی در این کلبه های جنگلی بر می‌آمدند، نداشت. حالا کلبه وحشت ایران کجاست؟ این را بگویم: بین انزلی و صومعه سرا در دل جنگلی مرموز و اسرار آمیز با نام هفت دغنان، چنین کلبه‌ای را خواهید یافت! جایی که حتی محلی ها هم شب در این جنگل نمی‌مانند، چه رسد به کلبه!

مقاصد گردشگری سیاه در ایران

منع تردد توسط پلیس

داستان‌ هایی که شاید برای شنونده کمی ناباورانه به نظر برسد، راجع به کلبه وحشت انزلی وجود دارد که در نهایت با پیدا شدن اجساد قربانیان در این مکان، باعث شدند پلیس، تردد در حوالی کلبه و جنگل های اطراف را ممنوع اعلام کند. بررسی منع تردد در منطقه از سال 1365 آغاز شد. از همان زمان که 4 پسر برای آنکه از راز این خانه سر در بیاوردند و منبع وحشت را بیابند، برای ماجراجویی به آنجا رفتند.

معلوم نشد که چه اتفاقی آنجا می‌افتد که 2 تن از آن ها فرار می‌کنند. فردای آن روز جنازه یک نفر دیگر را در کلبه پیدا کردند که از شدت ترس قلبش ایستاده بود. با جستجو برای یافتن نفر چهارم او را در کنار درختی در جنگل در حالی که دیوانه شده بود پیدا کردند. او هیچگاه به حالت اول باز نگشت.

مقاصد گردشگری سیاه در ایران

درِ کلبه پلپ می‌شود تا اینکه 4 دختر جوان برای آنکه به دیگران ثابت کنند این داستان ها دروغ است 3 سال بعد از آن ماجرا، دور از چشم دیگران به کلبه رفته و از در پشت آن وارد می‌شوند. دو روز بعد افراد بومی دختری را که از وحشت در جنگل می‌لرزید، پیدا کردند. او از شدت ترس زبانش بند آمده بود و فقط به کلبه اشاره می‌کرد. وقتی که مردم برای کمک به آنجا رفتند آن دو دختر دیگر را با چشمانی باز که به یک نقطه مشخص خیره شده بودند، سکته کرده یافتند. دختر اول هم بدون آنکه سخنی بگوید چهار روز بعد خودکشی کرد.

دریاچه گنج تکاب

یکی از گردشگر پذیرترین منطقه‌های ایران مجموعه تاریخی تخت سلیمان است. یکی از مقاصد گردشگری سیاه در ایران. در شهر تکاب قرار دارد و بناهای باقی مانده از آنجا مربوط به دوران ساسانیان است. و شاید هم قدیمی تر. در این مجموعه، دریاچه‌ای آرام و زیبا وجود دارد که هرگز نباید به آرامش آن اطمینان کرد. اینجا یکی از وحشتناک ترین جاذبه‌ های گردشگری است به طوری که هر کسی که در آن شنا کند او را می‌بلعد. گویا دستی از زیر دریاچه شناگر را فرو می‌کشد.

دریاچه تکاب

همین راز و رمزی که در این دریاچه است، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به اینجا می‌کشاند. تابلو های متعدد شنا ممنوع در اطراف آن می‌بینید. می‌گویند در کف دریاچه گِل آتشفشان وجود دارد و افرادی را که برای شنا داخل این دریاچه می‌شوند، می‌بلعد. آن ها غرق نمی‌شوند چون هیچ گاه جسد آن‌ ها پیدا نمی‌شود. بلعیده می شوند!

دلیلی که باعث شنا کردن در این مکان می‌شود خرافه و یا داستانی است که در مورد آن وجود دارد: می‌گویند حضرت سلیمان عصایش را در این منطقه به زمین کوبیده و این دریاچه به وجود آمده است. در دوران مختلف هم مردم و پادشاهان سکه‌ ها و طلاهای زیادی را داخل این دریاچه ریخته‌اند و هوس پیدا کردن این طلاهاست که گردشگران را به کام مرگ می‌کشد. دریاچه گنج قاتل.

تکاب تخت سلیمان

دره ستارگان قشم

جاذبه ای بیش از 2 میلیون سال پیش در قشم به وجود آمده که دره ستارگان نام دارد. عجیب‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری که بومیان معتقدند از برخورد شهاب سنگ با این منطقه به وجود آمده و به همین دلیل نامش دره ستارگان است. آن ها می‌گویند در این دره صداهای عجیب و غریب زیادی شنیده‌ می‌شود.  بعید نیست مربوط به رفت‌ و‌ آمد موجودات فضایی باشد که می‌توانند با ارواح و جن ها ارتباط برقرار کرده و حرف بزنند. هرچند محققان می‌گویند این صداها مربوط به پیچیدن باد در دره است، با این وجود اینجا یکی از مقاصد گردشگری سیاه در ایران بوده و خیلی هم پر تردد است.

دره ستارگان قشم

قلعه آدم خوار اردبیل

قلعه ای 3000 ساله در کوه بوینی یوغون اردبیل وجود دارد که به قلعه آدم خوار معروف است. هر فردی که وارد این قلعه می‌شد هرگز بیرون نمی‌آمد. می‌گویند به دلیل دیوار های 300 متری است که هرکس گرفتار هر بلایی در آنجا می‌شده نمی‌توانسته از دیوار بالا بیاید و جانش را نجات دهد. این قلعه متروکه یک جاذبه گردشگری اسرار آمیز است و بومیان می‌گویند برخی هم که از دیوار قلعه بالا می‌رفتند به پایین پرت می‌شدند و بعد از چند روز گرسنگی و تشنگی می‌مردند.

قلعه آدم خوار اردبیل

کوه های خلج در مشهد

در شمال شهر مشهد، روستایی به نام مغان وجود دارد که بخش یاز آن را کوههایی عجیب پوشانده به آن جنگل هم گفته می‌شود. بومیانی که از آنجا سفر کرده‌اند علتش را این گونه تعریف می‌کنند که همین که آفتاب غروب کند، صداهای ناله و گریه و فریاد وحشتناکی از این مکان بلند می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از ساکنان مغان محل زندگی خود را رها کرده و از آنجا رفته‌اند. اکنون موجودات نامرئی و به قول خودشان «از ما بهترون» در این منطقه و بین همین کوه ها ساکنند.

کوه خلج مغان

تالاب ارواح نوشهر

در نوشهر یکی از وحشتناک‌ ترین دریاچه‌ های ایران قرار دارد. دریاچه ممرز. میان جنگلی انبوه که سکوت وهم‌ آلودی بر آن حاکم است. مه آنجا پراکنده است. درخت‌ های خشکی که از آب این دریاچه سر بیرون آورده‌اند، کاملاً شبیه به دست‌ های خشک شده‌ است. آمده‌اند تا طعمه ای را شکار کنند. به دلیل وحشتی که سراسر این دریاچه را گرفته، و غیر از ماجرا جویان کس دیگری به آن سر نمی‌زند، بکر مانده وَ یکی از مقاصد گردشگری سیاه در ایران شده است.

تالاب ارواح

شب ماندن در این مکان امکانپذیر نیست، نه تنها هیچ امکانات رفاهی در اطراف این دریاچه وجود ندارد، بلکه هیچ گردشگری ریسک شب مانی در یک همچین مکان دهشتناکی را به خود نمی‌دهد و همه معمولاً به نوشهر باز می‌گردند.

باغ سنگی کرمان

تنها باغ سنگی در کل ایران، باغ درویشخان کرمان است که درخت‌ هایش میوه سنگی دارد. در سیرجان قرار دارد. درختان خشکیده آن در یک برهوت بیابانی واقع شده و صدای پیچیدن باد بین شاخه ها و حرکت طوفانک های کوچک روی خاک، صدا های ناشناخته ای هم در سرتاسر این باغ به وجود می آورند. حس دلهره و تشویش از همان بدو ورود، تمام وجودتان را در بر می‌گیرد.

سرگذشت باغ چنین است که صاحب کر و لال آن که درویش خان نام داشته، درخت‌ های خشکیده‌ را در این خاک کاشته و میوه ها هم ثمره دست اوست. ۱۰۰۰ متر زمین که به یکی از مکان‌ های وحشتناک برای علاقمندان به گردشگری سیاه تبدیل شد.

باغ سنگی درویش خان

کویر ریگ جن

یکی از مخوف‌ ترین نقطه‌ های ایران که می گویند گویا با ارواح و شیاطین تسخیر شده، کویر ریگ جن است. یک دشت کویری که اگر کسی برای سفر و ماجراجویی تنها به آنجا رفته هیچگاه برنگشته است. منطقه ای که پر از باتلاق‌ های نمکی است و چاه و چشمه ای ندارد. هرچند برخی طبیعت‌ گردان و کویر نوردان معروف، قصد پیمودن عرض آن را داشتند اما چون از منطقه ای که آن را مثلث برمودای ایران نامیدند، ناگهان بی‌ سیم‌ های‌شان از کار افتاده و حتی با ماشین‌ های همراه‌شان هم نتوانستند ارتباط برقرار کنند، راه‌شان را ادامه نداده و برگشته‌اند.

کویر ریگ جن

البته کارشناسان و بسیاری کویرنوردان حرفه ای معتقدند گذشته از آن مثلث برمودای این کویر، آنهایی که رفته و برنگشته اند به خاطر این است که روی باتلاق ها را لایه ای از شن گرفته است و ناگهان مسافر یا کویرگرد را به کام خود می‌کشد. اگر راهنما های بومی و راه بلد نباشند ممکن است هر اتفاقی بیفتد که منجر به مرگ شود.

قبرستان جن‌ها چابهار

یکی از مقاصد گردشگر سیاه «جن سنط» چابهار و یک گورستان است. اما نه فقط یک گورستان معمولی، بلکه اینجا گورستان جن هاست. گورهایش روی صخره‌های بزرگ با شکل‌ هایی عجیب حفاری شده‌اند. فضای سرد و وهم برانگیزی دارد. مردم معتقدند از وقتی این گورها اینجا بوده که انسان توان کندن این صخره ها را نداشته است، و این گورها به وسیله موجودات غیر ارگانیک ساخته شده‌اند. می‌گویند شب ها دقیقاً صدای شیون و زاری اجنه برای مردگانشان به وضوح شنیده می‌شود.

قبرستان جن ها

پرآو، غار قاتل

غاری تاریک و ترسناک به نام «پرآو» در کرمانشاه وجود دارد که انسان ها را می بلعد. چندین غارنورد به این غار وارد شده و جانشان را از دست داده اند. نام غار قاتل به همین دلیل روی آن گذاشته شده است. چیزی که باعث می شود در این مکان حسابی رعب و وحشت را حس کنید این است که جنازه دو تن از غارنوردان هنوز داخل غار است. یکی از بزرگ ترین غار های عمودی دنیا. تاریک و عمیق. هر چند اینجا یکی از مقاصد گردشگری سیاه در ایران است اما خوب است بدانید بومیان تا آنجا که می‌توانند دیگران را از رفتن درون این غار منع می‌کنند و بهتر است شما هم سراغ آن نروید.

غار پرآو غار قاتل

حرف آخر

علاوه بر مواردی که گفته شد، کشور ایران جاذبه های دیگری هم برای گردشگری سیاه دارد. مانند گورستان انسان های بی دهان، کول خرسان، خرابه های پرقصه، گورستان ایستاده کودکان و ده ها جاذبه وحشتناک دیگر. مکان هایی وهم آلود که با وجود داشتن افسانه ها و سوال های بی جواب و قصه های ناباورانه‌شان بسیار مشهور شده اند. سفری هیجان انگیز با چاشنی ترس که شاید آدرنالین خونتان را به قدری بالا ببرند که مجذوب آن ها شوید.

کتاب و کتابخوانی در معروفترین کتابخانه های جهان

در آستانه روز کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ آن، گردشی در زیبا ترین و معروف ترین کتابخانه های جان خالی از لطف نیست.
کتاب و کتابخوانی

قرن هاست که بشر به نوشتن روی آورده و از همان ابتدا هم به خواندن. اختراع خط پس از آتش نقطه عطف تاریخ بشر بود. مطالعه وسیله ای برای ارتباط، آموزش و کم کم تبدیل به سرگرمی شد. هرچند ما جزء معدود کشورهایی هستیم که خیلی کتاب سرگرم‌مان نمی‌کند. کتاب خوان های حرفه ای بسیار کمی داریم و می‌توان گفت اصلاً به سرگرم شدن با کتاب علاقه ای نداریم. در آستانه روز کتاب و کتابخوانی بهتر دیدیم یکی از مکان‌ های خوب کتابخوانی و خرید هر نوع کتاب در تهران را به شما معرفی کرده و در کتابخانه های معروف و بزرگ جهان گردش کنیم. این مطلب خواندنی را با  مجله دلتا ادامه دهید.

معروفترین کتابخانه جهان

کتاب و کتابخوانی

کتاب همیشه مونس انسان بوده است و همینطور هم همراه خوبی در سفر. مخصوصاً در مسیر های طولانی همیشه کتاب و کتابخوانی یکی از رکن های مهم بستن چمدان بوده. نمی‌شود گردشگر حرفه ای باشید و در سفری که می‌روید کتاب بالینی خود را همراه‌تان نبرید. چه بسا بسیاری گردشگران که فقط برای استراحت و مطالعه، مکان‌ های دیدنی و جزایر بکر، مثل کارائیب، جزایر دیدنی یونان و یا زیباترین جزیره تایلند را انتخاب کرده تا به خاطر آرامش و سکوت، بتوانند به راحتی به مطالعه بپردازند.

در ایران تاریخ 24 آبان‌ ماه، روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده تا گسترش کتابخوانی در داخل کشور پایه بگیرد. شگفت‌ انگیز ترین یاور بشر که معمولاً فقط در همین ایام و زمان برگزاری جشنواره کتاب مورد توجه قرار می‌گیرد، آن هم هرسال دریغ از پارسال. با توجه به اینکه هزاران جلد از کتاب های ایرانی در سراسر جهان ترجمه شده و خوانده می‌شوند، امید داریم که روزی این صنعت نیز دوباره در اوج توجه قرار گیرد. همچنان که در دیگر کشور های جهان چنین است. بسیاری هم کتابخانه های معروف و دیدنی و بزرگ و جذاب دارند که فقط گردشگری بین آن ها بسیار دلچسب خواهد بود، چه رسد به نشستن و کتاب خواندن.

کتاب در سفر

زیباترین کتابخانه های جهان

کتاب و کتابخوانی در سرتاسر جهان با اشکال مختلف انجام می‌شود. مکان های عجیبی که توسط مجرب ترین کارشناسان و روانشناسان برای بازدهی هرچه بیشترِ کتابخوان ها و کتابخانه ها طراحی شده‌اند. در فهرستی، این کتابخانه ها را در کشور های مختلف طبقه بندی می‌کنیم:

ایتالیا کتابخانه بزرگ واتیکان

کشور واتیکان، خود در دل یک کشور دیگر واقع است. بسیار کوچک است اما کتابخانه بزرگ واتیکان بسیار مشهور است. کتاب کمدی الهی دانته را نگهداری می‌کند. نزدیک به دو میلیون جلد کتاب دارد.  اواخر قرن 14 میلادی در کشور ایتالیا ساخته شد و بسیاری آثار هنری و نسخه های دست نویس متعلق به ادوار کهن در زمینه قانون و تاریخ و فلسفه در اینجا قرار دارد.

کتابخانه واتیکان

برزیل کتابخانه ریو دِ ژانیرو

در سال 1837 گروهی پناهنده برای ارتقاء دادن سطح سواد و علم، این کتابخانه را در برزیل بنا کردند. طراحی این کتابخانه بسیار دیدنی است. لوستری بزرگ دارد که تمام کتابخانه، درواقع تمام محیط کتابخانه را کاملاً روشن می‌کند. یکی از ویژگی های این کتابخانه وجود ماکتی بزرگ از کره زمین است که می‌توان نقشه جهان را روی آن مطالعه نمود. به جالب ترین کتابخانه جهان معروف شده و قفسه های کتاب، دیدنی با چیدمانی خاص است.

کتابخانه برزیل

آلمان کتابخانه صومعه ویبلینگن

در آلمان، کتابخانه ای شگفت است که در سومین رده معروف ترین کتابخانه های جهان قرار دارد. متعلق به صومعه ویبلینگن بوده و تزیینات داخلی و مصالح به کار رفته در این بنا بی نظیر است. فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این کتابخانه بسیار منحصر به فرد تر از کتابخانه های دیگر احساس می‌شود. جایی که با نقاشی، گچبری های زیبا، مجسمه های دیدنی و رنگ های تماشایی در سال ۱۷۷۴ میلادی ساخته شده است.

کتابخانه صومعه ویبلینگن

اسپانیا کتابخانه ال اسکوریال

در شهر مادرید کشور اسپانیا کتابخانه ای وجود دارد که می‌توان گفت یکی از سلطنتی ترین مکان های کشور اسپانیاست. اینجا به عنوان سایت میراث فرهنگی جهانی یونسکو معرفی و تاریخ تاسیس آن به 1565 میلادی بر می‌گردد. خوب است بدانید معماری این کتابخانه بسیار دیدنی است. بیشتر شما را به یاد کلیسا های قرون وسطی می‌اندازد. نقاشی های خیره کننده سقف و دیگر اجزای دیدنی باعث شده آنجا را بیشتر به عنوان یک موزه باستانی نام ببرند، تا جایی برای کتاب و کتابخوانی.

کتابخانه اسپانیا

کتابخانه کوردینگتون از کالج های دانشگاه اکسفورد

در یکی از کالج های دانشگاه آکسفورد کتابخانه ای وجود دارد که 185000 جلد کتاب خطی دارد. شگفت انگیز است. این کتابخانه در سال 1716 با نام کتابخانه کوردینگتون توسط هاوکسموور بیگان طراحی شد. دانشمندان و دانشجویان دسترسی کامل به این کتابخانه دارند. رنگ قالب مطالعه در این کتابخانه به رنگ دودی است که تا حدی آنجا را دیدنی کرده است. مجسمه های فاخری نیز در آن جای دارند که به زیبایی مکان کمک کرده. کچ بری های بالای طبقات کتاب نیز در نوع خود منحصر به فرد است.

کتابخانه آکسفورد

آلمان کتابخانه بسیار زیبای سینت امرمز ابی

وقتی پا به سالن این کتابخانه می‌گذارید باورتان نمی‌شود اینجا هم کتابخانه باشد. فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اینجا به اوج خود رسیده. سالن بی نظیر، بیش از 200 هزار جلد کتاب، نسخ خطی و تعمیر شده، تعداد بیشماری آثار دست نویس از یک سو و طراحی بنا، تزئینات داخلی، معماری خیره کننده، کچ بری و نقاشی های سقف هم از سوی دیگر این کتابخانه را به رده اول معروفترین کتابخانه های جهان تبدیل است. کتابخانه سینت امرمز ابی در سال 739 در رگنزبورگِ شهر باواریا با کاربری صومعه سرا ساخته شده است ولی این روزها، به کتابخانه سلطنتی و بسیار زیبایی تبدیل شده است.

کتابخانه امرمز ابی

بزرگ‎ترین کتابفروشی جهان باغ کتاب تهران

اینجا بزرگترین کتابفروشی جهان است. هر نوع کتابی که دوست دارید، در آن پیدا می‌کنید. البته کتابخانه هم هست. می‌توانید در جای‌جای سالن های بزرگ این باغ کتاب بنشینید، لم بدهید و یا حتی بخوابید و کتاب بخوانید. آنجا را اتفاقاً لمکده می‌گویند. در واقع محبوب ترین بخش این کتابفروشی بزرگ همین لمکده ها هستند.

کتابفروشی بزرگ جهان، باغ کتاب تهران، از قسمت های مختلفی تشکیل شده، سالن‌ های نمایشگاهی چه فصلی و چه دائمی، تالارهای نمایش‌ (که در ایام جشنواره فیلم فجر فقط اهالی رسانه می‌توانند از آن ها استفاده کنند)، سالن همایش، فضای سبز، دریاچه مصنوعی،  بهارستان برای کودکان و نوجوانان، سروستان برای عموم و بزرگسالان و… در دو طبقه ساخته شده‌ است. مکان هایی برای خوشمزه گردی هم دارد.

باغ کتاب تهران

جالب است بدانید بازدید از کل مجموعه و مکان های عمومی، لمکده ها و برخی نمایشگاه ها کاملا رایگان است. اما در صورت نیاز به تهیه بلیط سایر بخش ها باید سراغ قسمت مستر بلیط بروید. بخش فروش لوازم التحریر هم دارد و می‌توانید برای بازدید از بزرگترین کتابفروشی جهان فرزندانتان را هم همراه خود ببرید. در این باغ، چندین مکان متعدد برای کودکان وجود دارد.

چطور برویم؟

آدرس یک: میدان ونک، مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی، بعد از تقاطع مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران .

آدرس دو: مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت، بعد از خروجی حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران.

باغ کتاب تهران


عجایب هفتگانه جدید! مگه داریم؟

سر زدن به هر یک از این عجایب هفتگانه جدید بی شک یکی از اصلی ترین برنامه ها در چک لیست جهانگردان و گردشگران حرفه ای است
عجایب هفتگانه جدید

همه می‌دانیم که عجایب هفتگانه‌ باستانی چه هستند و سال‌ هاست که پرونده آنها بسته شده. اما از سال 2000 اتفاقی جالب در جهان توسط گروهی از محققین شکل گرفت. آن ها بستری فراهم کردند تا مردم آزادانه با شرکت در یک نظر سنجی از بین ۱۷۷ بنایِ تاریخیِ تعیین شده، عجایب هفتگانه دیگری را در جهان مشخص کنند. نتایج این نظرسنجی در سال 2007 اعلام شد. هفت مورد از آنچه که در کل جهان پراکنده بود انتخاب و به عنوان عجایب هفتگانه جدید نامگذاری شدند. هرچند ممکن است قبلاً آن ها رادیده باشید ، اما ممکن است ندانید که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه کره زمین مشخص شده‌اند. برای اطلاع از آن ها و محل قرار گیری شان این مطلب از مجله دلتا را از دست ندهید. چه بسا بخواهید یکی از آن ها را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید.

عجایب هفتگانه New 7 Wonders of The World

عجایب هفتگانه

آن دسته از عجایب هفتگانه تاریخ بشر که از دیرباز مشخص شده بودند، تا قبل از سال 2000 و نظر سنجی عجایب هفتگانه جدید، یا ویران شده و یا به دست بلایای طبیعی از دست رفته‌اند. تنها یکی از آن ها همچنان باقی، و هنوز هم نقطه ای بی نظیر برای گردشگری و بازدید مسافران و جهانگردان است. اما سرنوشت 6 تای دیگر متاسفانه محکوم به فناست. مطابق به این جدول آغاز و انجام این هفت نقطه عجیب روی کره زمین به شرح زیر است.

عجایب هفتگانه جدید New 7 Wonders of The World

عجایب هفتگانه جدید

رتبه یک: دیواربزرگ چین

برای محافظت از مرزهای امپراطوری چین، برای جلوگیری از حمله مغول ها، دیواری بزرگ ایجاد شد. سالانه بیش از چهار میلیون بازدید کننده دارد. از غرب به شرق شمال چین بنا شده و طول آن برابر ۲۱,۱۹۶ کیلومتر است. طولانی‌ترین سازه‌ ساخت دست انسان. با توجه به اینکه دیوار بزرگ چین «Great Of China» یکی از نقاط گردشگری بی نظیر در کل دنیا محسوب می‌شود، انتخاب دیوار عجیب چین در بین عجایب هفتگانه جدید جهان خیلی هم غیر منتظره نبود.

دیوار چین New 7 Wonders of The World

 رتبه دو: تندیس مسیح منجی برزیل

در کوهستان کورکووادو شهر ریودوژانیرو برزیل مشهورترین جاذبه‌ این کشور یعنی تندیسی از عیسی مسیح، به نام تندیس  «مسیح منجی» (Christ the Redeemer)،قرار دارد. از همه جای شهر دیده می‌‌شود و ساخت آن 10 سال به طول انجامید. ارتفاع آن 30 متر است و سکوی زیر آن 8 متر. یکی از مهندسین مشهور برزیلی آن را طراحی کرده و با حمایت‌های مالی جماعت کاتولیک برزیل ساخته شده است.

مجسمه مسیح منجی New 7 Wonders of The World

رتبه سه: ماچو پیچو  پرو

شهری از گرانیت درخشان که به شهر اینکاها معروف است، «ماچو پیچو» (Machu Piccho) است. از آن جهت دیدنی است که بین دو قله‌ در رشته‌کوه آند قرار گرفته و گویا در حال ریزش است. در اواسط قرن پانزدهم پس از میلاد ساخته شد و در زمان امپراطوری ایکاها. جالب است بدانید تا سال ۱۹۱۱ جز ساکنان محلی این مکان، هیچ کس از آن خبر نداشت. تا اینکه باستان‌ شناسی این مکان با شکوه و با ابهت را کشف کرد و همه گان بالاخص گردشگران و جهانگردان به این مکان سرازیر شدند. نمی‌توانید غیر از پای پیاده، قطار و هلیکوپتر راه دیگری به اینجا بیابید.

ماچوپیچو New 7 Wonders of The World

رتبه چهار: چیچن ایتزا مکزیک

یکی دیگر از عجایب هفتگانه جدید از کشور مکزیک انتخاب شده است. بقایای باشکوه و مجلل «چیچن ایتزا» (Chichen Itza). در اینجا برده، لباس، عسل و … خرید و فروش می‌کردند و در واقع در سال‌های ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی یک مراکز خرید تجاری برای فرهنگ و تمدن مایا محسوب می‌شده است. مرکز چیچن ایتزا یعنی معبد کوکولکان، باقی‌ مانده بنای اصلی است. با ارتفاع 30 متر که به «ال کاستیو» (El Castillo) معروف است.

چیچن ایتزا New 7 Wonders of The World

رتبه پنج: کولوسئوم رم

یکی از بناهای باشکوه، دیدنی و تاریخی شهر رم ایتالیا، بنای کولوسئوم (Colosseum) است. 500 سال از این بنا، برای جنگ گلادیاتورها با یکدیگر، برده ها یا حیوانات وحشی استفاده می‌شد. یک آمفی تئاتر بزرگ که شاهد کشته شدن چندین هزار انسان بوده است. 50 هزار نفر می توانستند در این بنا همزمان برای دیدن صحنه های این مبارزات جمع شوند.

کولوسئوم New 7 Wonders of The World

بخشی از کولوسئوم برای بازدید گردشگران باز است. جایی که شاید بتوان گفت در کل ایتالیا هم منحصر به فرد است. طراحی چنین بنای پر ابهتی برای امپراطوران رم، هر گردشگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پر بیراه هم نبود که این بنا که بارها لوکیشنی برای فیلم هایی از تاریخ رم استفاده شده، به عنوان عجایب هفتگانه جدید انتخاب شود.

کولوسئوم رم New 7 Wonders of The World

رتبه شش: تاج محل هند

مقبره‌ای در شهر آگرا هندوستان قرار دارد که متعلق به پادشاه مغول «شاه جهان» و همسرش است. ۱۶ سال برای ساخت این بنای با شکوه از سنگ مرمر سفید، زمان گذاشته شده. سبک معماری‌اش، ایرانی، اسلامی، ترکی و هندی است. حوضی در این بنا وجود دارد که انعکاس دیدنی بناست. این مقبره‌ در میان باغی قرار دارد که خود یک جاذبه بی نظیر گردشگری است.

تاج محل New 7 Wonders of The World

رتبه هفتم: پترا در اردن

یک شهر تاریخی در جنوب کشور اردن ساخته شده که می‌گویند ساخت آن بسیار پیچیده است. گاهی حتی آن را به دستان غیر ارگانیک نسبت می‌دهند. شهر «پترا» (Petra) پایتخت امپراطوری نبطیان بوده و با تراشیده شدن کوه ساخته شده است. سیستم آب‌ رسانی آن مشهور است و گنجینه کشور اردن است. یکی از مهمترین جاذبه ها و یکی از عجایب هفتگانه جدید است که نمی تواند روزی را بدون شلوغی مسافران به شب برساند.

پترا New 7 Wonders of The World

حرف آخر

سر زدن به هر یک از این عجایب هفتگانه جدید بی شک یکی از اصلی ترین برنامه ها در چک لیست جهانگردان و گردشگران حرفه ای است. اما اگر حرفه ای هم نباشیم، حتماً دیدن آثار تمدن های کهن که بدون امکانات پیشرفته امروزی توانسته‌اند چنین عجایبی را به وجود آوردند خالی از لطف نخواهد بود.

 Colosseum / New 7 Wonders of The World