دستور پخت استانبولی با سبزیجات معطر، تجربه‌ای متفاوت

علت نام‌گذاری استانبولی پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک‌های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌کنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد.
استانبولی با سبزیجات معطر

قاطی پلوها از غذاهای پرطرفدار هستند. هم به خاطر روش طبخ آسان آن‌ها و  هم به خاطر مواد اولیه در دسترس آن‌ها. مانند لوبیا پلو و شیرین پلو. یکی از قاطی‌پلوهای خوشمزه، استانبولی است که طرز تهیه بسیار راحتی هم دارد. کافی است مواد لازم را فراهم کنید. بعد از یک ساعت غذا حاضر و آماده است. با مجله دلتا با دستور پخت استانبولی با سبزیجات معطر همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی با سبزیجات معطر

  • برنج یک‌ و نیم پیمانه
  • نمک ۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل قرمز یک قاشق
  • ریحان تازه (خرد شده) ۲ قاشق غذاخوری
  • آنغوزه یک‌ چهارم قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی سفت (ریز خرد شده) یک ‌و نیم پیمانه
  • آب ۳ پیمانه
  • پاپریکا ۴ قاشق چای‌خوری
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی استانبولی (ریز خرد شده) یک عدد
  • جعفری تازه (خرد شده) ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه استانبولی با سبزیجات معطر

مرحله اول

ابتدا برنج را شسته و آب آن را بگیرید. آب، نمک، پاپریکا یا فلفل قرمز، رب گوجه فرنگی و ریحان را در قابلمه مناسبی به جوش آورید. حرارت را کاملا ملایم کنید و در قابلمه را بگذارید تا آب بخار نشود.

مرحله دوم

در یک قابلمه مناسب روغن زیتون را با حرارت متوسط داغ کنید. سپس آنغوزه و سیب زمینی خرد شده را در روغن تفت دهید. برنج را اضافه کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه با آنغوزه و روغن زیتون تفت دهید.

مرحله سوم

در ادامه آب جوش را اضافه کنید. دوباره حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش آید. بعد از این که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج با حرارت ملایم حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزد.

مرحله چهارم

قابلمه برنج را از روی حرارت بردارید. در قابلمه را بردارید. حالا گوجه فرنگی‌ که ریز خرد کرده‌اید را همراه جعفری به برنج اضافه کنید.

مرحله پنجم

مواد را خوب با هم مخلوط کنید. استانبولی آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو کرده و نوش جان کنید. می‌توانید به‌جای ریحان تازه از پودر ریحان استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب ته چین قیمه زعفرانی با ماست چکیده را مطالعه کنید.

حلوا گردویی اصیل تبریزی با تمام نکات

گردو منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی ازجمله ویتامین B6، ویتامین E و ... بوده و برای بهبود عملکرد مغز، کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان سلامت پوست و مو مفید است. کنجد در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشارخون، مبارزه با سرطان و تنظیم هورمون‌ها اهمیت دارد.
حلوا گردویی

حلوا گردویی یکی از قدیمی‌ترین سوغات‌های تبریز است. این شیرینی سنتی، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چای سرو می‌شود، اما می‌توانید آن را به همراه نان، به‌عنوان یک صبحانه‌ مفصل و مقوی هم‌میل کنید. خوردن این حلوای خوشمزه در وعده صبحانه باعث می‌شود تا بخشی از انرژی موردنیاز بدن خود را در طول روز تامین کنید، چراکه این دسر بسیار مقوی بوده و شامل گردو و کنجد است.

نکته جالب در مورد این شیرینی جذاب این است که برای تهیه آن به مواد اولیه زیادی نیاز نخواهید داشت و احتمالا همین حالا بیشتر مواد موردنیاز برای تهیه آن را در منزل دارید. فقط کافی‌ است یک‌بار این شیرینی خوشمزه را درست کنید تا طرفدار دائمی آن شوید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • گردو (آسیاب شده) یک پیمانه
  • برنج نیم دانه دو پیمانه
  • کنجد (آسیاب شده) نصف پیمانه
  • روغن مایع سه‌چهارم پیمانه
  • شکر یک و نیم پیمانه
  • پودر نارگیل به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

مرحله اول

این حلوای مقوی و خوشمزه را می‌توانید در کنار یک لیوان چای خوشرنگ سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. ‌برای تهیه حلوا گردویی، ابتدا باید برنج نیم دانه را بشویید. سپس آن در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. اجازه دهید برنج به مدت ۲ ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت ۲ ساعت، یک قابلمه روی حرارت گذاشته و روغن مایع را در آن بریزید‌. سپس برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. گردو‌ها را آسیاب کرده و کنار بگذارید. کنجد را به همراه گردوی آسیاب شده به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت بگذارید. مواد را خوب تفت دهید. سپس یک پارچ را آب کنید. شکر را به آب پارچ اضافه کرده و هم بزنید.

مرحله سوم

آب و شکر را به قابلمه اضافه ‌کرده و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بپزد. هرچند وقت یک‌بار برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. پس‌ازاینکه برنج به غلظت رسید، در قابلمه را برداشته و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا برنج ته نگیرد‌. یک سینی را باکمی کره یا روغن چرب کنید. هنگامی‌که آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سینی‌ چرب‌شده بریزید و با یک قاشق سطح آن را صاف کنید.

مرحله چهارم

پس از صاف کردن سطح سینی، آن را کنار بگذارید تا حلوا کاملا سرد شود. سپس با یک چاقوی تیز حلوا را به شکل لوزی‌ها یا مربع‌های یک اندازه برش دهید. روی حلوا گردویی را با پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزئین کنید. حالا حلوا گردویی اصیل تبریزی شما آماده است. نوش جان!

چند نکته برای تهیه حلوا گردویی اصیل تبریزی

  • در صورت تمایل می‌توانید در مرحله سوم، یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده به مواد حلوا گردویی اضافه کنید.
  • به‌جای برنج، در صورت تمایل می‌توانید از آرد برنج استفاده کنید.
  • خوردن این شیرینی لذیذ به دلیل اینکه طبع گرمی دارد، در این روزهای همه گیری کرونا در کنار چای بسیار مقوی است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دستور شیر برنج عسلی فوری و خوش‌طعم را مطالعه کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه نذری

خورشت قیمه هم مانند قورمه‌سبزی از آن غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که تهیه آن فوت‌وفن‌های خاص خودش را دارد.
خورشت قیمه نذری

خورشت قیمه یکی از آن غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. معمولا این خورشت به‌همراه پلو سرو می‌شود و همچنین در بعضی از مناسبت‌های مذهبی از آن به‌عنوان غذای نذری استفاده می‌شود.

در این دستورالعمل ما برای دورچین خورشت قیمه از سیب‌زمینی شده است. این خورشت را با بادمجان سرخ‌شده نیز می‌توانید سرو کنید. در ادامه این مطلب با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه خورشت قیمه نذری جاافتاده و مجلسی را با تمام فوت‌وفن‌هایش به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه خورشت قیمه نذری

  • گوشت گوسفند  ۴۰۰ گرم
  • لپه دو پیمانه
  • سیب‌زمینی  دو عدد
  • پیاز  دو عدد
  • لیموعمانی  سه عدد
  • رب گوجه‌فرنگی سه قاشق غذاخوری
  • روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه جاافتاده و مجلسی با گوشت

مرحله اول

برای تهیه یک خورشت قیمه حرفه‌ای، لعاب‌دار و مجلسی باید لپه‌ها را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. اما اگر فراموش کردید یا فرصت خیس دادن لپه‌ها را نداشتید هم اشکالی ندارد. پیشنهاد ما این است که لپه‌ را به‌صورت جداگانه در یک قابلمه کوچک بریزید و با آب روی حرارت قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه نیم‌پز شده و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

لیموعمانی‌ها را نیز با چاقو یا چنگال سوراخ‌کنید و داخل یک‌کاسه آب قرار دهید تا نرم شده و تلخی آن‌ها گرفته شود و خورشت شما را تلخ نکند.در همین حین که لپه‌ها در حال پختن هستند پیازها را به‌صورت نگینی خردکنید و  با یک یا دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا روغن آفتاب گردان درون همان قابلمه که می‌خواهید خورشت را داخل آن بپزید تفت دهید.

مرحله سوم

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به پیاز‌ها اضافه کنید و با قاشق چوبی خوب هم بزنید. پس از دو دقیقه زمانی‌که بوی خوش پیازداغ کل آشپزخانه‌ را پر کرد و پیازها کمی نرم شدند گوشت‌هایی را که به‌صورت تکه‌های کوچک خرد کردید را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن‌ها را باهم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه‌ها را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم

زمانی که رنگ گوشت نیز تغییر کرد لپه‌ را که حالا تقریباً نیم‌پز شده آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس حدود ۵ لیوان آب گرم روی مواد بریزید. رب گوجه‌فرنگی را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن درون یک ظرف جداگانه بریزید و تفت دهید. این کار باعث می‌شود تا رب گوجه‌فرنگی رنگ بهتری به خودش بگیرد و درنتیجه خورشت شما خوش‌رنگ‌تر شود.

مرحله پنجم

پس‌ازاین‌که رب را باکمی روغن تفت دادید آن را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آن راکمی زیاد کنید تا آب درون آن بجوشد و کمی از آن بخار شود. بعدازاین‌که آب درون قابلمه جوشید زیر آن را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورشت به‌آرامی شروع به پختن کند و کم‌کم جا بیفتد.

مرحله ششم

بعد از این‌که گوشت و لپه کاملا پخته شد لیموعمانی‌ها را به خورشت اضافه کنید و نمک و فلفل را نیز درون آن بریزید. برای خوش‌رنگ شدن خورشت می‌توانید کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید. بعدازاین‌که چاشنی‌های موردنظر خود را به خورشت اضافه کردید باید حدود یک ساعت به خورشت زمان دهید تا خوب جا بیفتد.

مرحله هفتم

در همین حین که خورشت در حال جا افتادن است سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت خلالی برش دهید و سرخ‌کنید و زمان سرو آن را در کنار بشقاب خورشت قیمه خود به‌عنوان دورچین قرار دهید. خورشت قیمه نذری با گوشت تکه‌ای شما آماده است و می‌توانید آن را با برنج کته یابرنج دمی زعفرانی نوش جان‌کنید.

نکات طرز تهیه خورشت قیمه

  • دقت کنید که اگر لپه‌ها را جداگانه می‌پزید حتما آن را ابتدا آبکش کرده و سپس به خورشت خود اضافه کنید.
  • لیموعمانی‌های را نیز از یک ساعت قبل با چنگال یا چاقو سوراخ‌کنید و داخل آب بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود و خورشت را تلخ نکند.
  • برای این‌که خورشت قیمه‌ رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید برای عطر بهتر از ادویه‌های پودر دارچین، هل، میخک، گل سرخ، جوز هندی در نیم‌ساعت آخر استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع خورشت لذیذ مطلب خورشت غوره مسما، خورشتی لذیذ و ملس را مطالعه کنید.

به زودی با آدم‌فضایی‌ها ملاقات خواهیم کرد!

تلسکوپ جدید JWST  به میزان ۱۰۰ برابر قوی‌تر از هابل خواهد بود و قادر به اسکن هزاران جهان قابل سکونت برای یافتن نشانه‌های حیات است.
تماس با بیگانگان فضایی

دانشمندان اکنون این توانایی را دارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا (JWST) کاوش بیشتری در اعماق فضا داشته باشند و شاید زندگی بیگانگان فضایی را پیدا کنند. با این حال، یک دانشمند برجسته می‌گوید تماس با بیگانگان فضایی «ایده وحشتناکی» است که می‌تواند توسط سایر گونه‌های پیشرفته به‌عنوان دعوت برای «حکومت بر زمین» تفسیر شود. با مجله دلتا همراه باشید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب اختراع جدید ناسا

به نقل از لاتین تایمز، از آنجایی که ناسا قرار است JWST خود را در اواخر امسال راه‌اندازی کند، دانشمندان مشتاق تحقیق در عمق فضا برای جستجوی دنیاهای دیگر و موجودات زنده دیگر هستند. در حال حاضر، تلسکوپ فضایی هابل قدرتمندترین قطعه فناوری است که قادر به کشف فضا از طریق لنز است اما JWST بسیار قدرتمندتر است و می‌تواند بسیار بیشتر و عمیق‌تر فضا را کاوش کند.

سرگرمی جدید ناسا به قدری قدرتمند است که دانشمندان می‌ترسند باعث اختلال در گونه‌های بیگانه‌ای شود که از وجود ما آگاه نیستند و این آگاهی ممکن است دوستانه نباشد.

نظرات فیزیکدان مشهور در خصوص تماس با بیگانگان فضایی

میچیو کاکو، نظریه‌پرداز و فیزیکدان مشهور، بر اعتقاد خود در مورد یافتن زندگی بیگانگان در طول سال‌ها تاکید کرده است. کاکو کاملا اعتقاد دارد که انسان‌ها زندگی بیگانه را پیدا می‌کنند و وقتی این کار را کردند، باید در برقراری هرگونه تماس با آنان احتیاط کنند.

کاکو در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت: «به زودی ما تلسکوپ وب را در مدار قرار خواهیم داد و هزاران سیاره برای مشاهده خواهیم داشت  و به همین دلیل فکر می‌کنم احتمال اینکه بتوانیم با تمدن بیگانه تماس برقرار کنیم، بسیار زیاد است.»

وی ادامه داد: برخی از همکاران من معتقدند باید با آنان ارتباط برقرار کنیم. ما فکر می‌کنیم که این ایده وحشتناکی است. ما شخصا فکر می‌کنیم که بیگانگان مهربان هستند اما نمی‌توانیم در این مورد ریسک کنیم. ما با آنان تماس خواهیم گرفت اما باید این کار را با دقت انجام دهیم.

با در نظر گرفتن تاریخ، نیروهای اسپانیایی – به رهبری کورتس – آزتک‌های غیرمسلح را ذبح کردند و خون جنگجویان مانند آب جاری شد. اگر اولین تماس با بیگانگان این‌گونه پاسخی داشته باشد، نتیجه ایده‌آلی نیست.

کاکو در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «ما نمی توانیم از این فرصت استفاده کنیم. ما نباید سعی کنیم وجود خود را برای زندگی بیگانه در فضا تبلیغ کنیم زیرا ما از اهداف آنان اطلاعی نداریم.»

کاکو معتقد است که این بیگانه‌ها «شر» نخواهند بود بلکه ممکن است که اصلا به ما علاقه‌مند نباشند. وی افزود: در واقع، اگر رمان «جنگ جهانیان» را بخوانید، مریخی‌ها «شر» نبودند، آنان می‌خواستند انسان‌ها را شکنجه دهند و می‌خواستند انواع کارهای وحشیانه را برای بشریت انجام دهند چون طبیعت آنان این‌گونه بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب از قطعه قطعه کردن مردگان تا چند شوهری در تبت! را مطالعه کنید.

از قطعه قطعه کردن مردگان تا چند شوهری در تبت!

تبت سرزمین وسیعی  واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است. این مطلب را تا آخر بخوانید تا حقایقی را از تبت کشف کنید که پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید.
عقاید عجیب مردم تبت

تبت سرزمین وسیعی  واقع در شمال رشته کوه هیمالیا است که ساکنین آن در سال ۱۹۵۱ طی جنبش آزادی‌خواهانه خود به سرزمینی خودمختار  از چین تبدیل شده و کماکان در مسیر استقلال طلبی قرار دارند. زندگی در این سرزمین عجیب، پیرو قوانین و سبک زندگی منحصر به فردی است که سبب می‌شود تا هیچ کشور یا سرزمینی نظیر آن وجود نداشته باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با عقاید عجیب مردم تبت آشنا شوید.

عقاید خاکسپاری

عقاید خاصی برای خاکسپاری مردگان در تبت وجود دارد. یکی از این عقاید که خاکسپاری آسمانی (sky burials) نام دارد به این صورت است که افراد را پس از مرگ قطعه قطعه می‌کنند و تکه‎‌ها را در جایی قرار می‌‌دهند که در دسترس لاشخورها باشد؛ لاشخورهایی که تکه‌های اجساد را به بهشت می‌برند.

پوشش گیاهی در تبت

تبت، جایی است که چیزی در آنجا رشد نمی‌کند. این لقبی است که به دلیل پوشش گیاهی محدود و عدم امکان رشد بذر به تبت داده شده است. البته گیاه جو را می‌توان تنها کشت مهم این سرزمین به‌شمار آورد که در فصل بهار کاشته می‌شود و در تابستان درو می‌شود. در کل رژیم و دستورغذایی ساکنین تبت بسیار خاص و متفاوت است که دلیلش، سبک زندگی منحصر به فرد آن‌هاست.

با وجود رودهای بزرگ و منابع آبی متعدد، ساکنین تبت از هیچ نوع جاندار دریایی تغذیه نمی‌کنند. در واقع تبتی‌ها بر این باور هستند که ناگا (naga)، یکی از خدایان‌ در آب‌ها زندگی می‌کند و آزردن هرگونه مخلوق دریایی جایز نیست که خود این نیز جزو عقاید عجیب در تبت به‌شمار می‌رود.

پس از قطب شمال و جنوب، تبت سومین مکانی محسوب می‌شود که بیشترین میزان آب آشامیدنی را در خود ذخیره کرده است. به همین جهت است که به تبت قطب سوم نیز گفته می‌شود.

کوه کایلاش، عقاید عجیب مردم تبت

کوه کایلاش که به کوه مقدس نیز شهرت دارد، دارای ۴ منظره متفاوت (که از آن به عنوان چهره نیز یاد می‌کنند)، مکانی مقدس برای ۴ دین مختلف (بودائیسم، جینیسم، دین هندو و بونیسم) است و همچنین کوهی است که ۴ رود بزرگ تبت از آن نشأت می‌گیرد. به دلیل مقدس بودن این کوه و ممنوعیت‌هایی که تبتی‌ها برای تردد از آن ایجاد کرده‌اند، تا کنون هیچ شخصی موفق به فتح کایلاش نشده است.

دین در تبت

در تبت بیش از ۷۰۰۰ صومعه بودایی وجود دارد و این بدان معناست که هیچ کشور و سرزمین دیگری به اندازه تبت صومعه بودایی ندارد. تقریبا بیش از ۹۰ درصد ساکنین تبت به آیین بوداییسم اعتقاد دارند.

بوداییسم در تبت تنها یک دین نیست، بلکه اعتقاد تبتی‌ها به بودا در سبک زندگی آن‌ها نیز رخنه کرده است. بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند برای درک و تحقیق پیرامون این مکتب، تبت بهترین مقصد خواهد بود.

عقاید عجیب مردم تبت

پس از انسان‌ها، یاک (yak) مهمترین جاندار حاضر در این سرزمین به‌شمار می‌رود. یاک‌ها که به آن غژگاو نیز شناخته می‌شوند، گونه‌ای از گاوسانان هستند که بیشتر در نواحی تبت و مغولستان می‌زیستند. ساکنین تبت از شیر، گوشت، پوست و پشم این جاندار استفاده می‌کنند.

چند شوهری

تبت یکی از معدود جاهایی است که چند شوهری در آن رواج دارد و معمولا یک زن با چند برادر یک خانواده ازدواج می‌کند (چند شوهری برادرانه).

چند شوهری به این دلیل در تبت رواج دارد که منابع طبیعی و زمین‌های قابل استفاده محدود است بنابراین افراد با این اقدام شانس حفظ دارایی و بقای فرزندان را افزایش داده و از طرفی هم با این اقدام نرخ تولید مثل را کاهش می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب شناسایی افراد از طریق رگ‌های دست! را مطالعه کنید.