دو نفر از دریافت کنندگان واکسن کرونا فایزر در بریتانیا پس از تزریق دچار حساسیت شدید شدند. «سرویس سلامت همگانی» انگلستان نسبت به تزریق واکسن کرونا برای افراد با حساسیت شدید هشدار داد.
واکسن کرونا فایزر بالاخره توانست آزمایشهای بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد و مجوز استفاده آن در بریتانیا صادر شد. از ۲۴ ساعت گذشته تاکنون که تزریق واکسن در بریتانیا آغاز شده است. «سرویس سلامت همگانی انگلستان» (NHS) به دنبال واکنشهای آلرژیک به وجود آمده برای دو شهروند بریتانیایی دریافت کننده واکسن کرونای فایزر هشدار داد که افراد با سابقه حساسیت شدید به غذا، دارو یا واکسن از دریافت واکسن کرونای فایزر خودداری کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خطر تزریق واکسن فایزر میخوانید.
از روز گذشته و پس از صدور مجوز تزریق واکسن در بریتانیا، سالمندان و گروههای حساس واکسن فایزر را در دو نوبت دریافت میکنند. سازمان دارو و محصولات بهداشتی بریتانیا نیز اعلام کرد که طبق روال معمول برای واکسنهای جدید، افراد با سابقه حساسیت شدید نسبت به غذا و دارو از دریافت واکسن کرونای فایزر خودداری کنند.
دو نفری که روز گذشته واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، از کارمندان سرویس سلامت همگانی انگلستان بودند. ظاهرا اندکی پس از تزریق واکسن، علایم «آنافیلاکسی» در آنها مشاهده شده است. آنافیلاکسی نوعی واکنش آلرژیک جدی است که معمولا به صورت ناگهانی بروز میکند و میتواند به مرگ فرد نیز منجر شود. هر دو نفر سابقه آلرژی شدید داشتند.
پزشکان هنوز اطلاعاتی در مورد آنکه کدام عنصر واکسن باعث بروز حساسیت شده، ارائه نکردهاند. باتوجه به شرایط به وجود آمده برای این دو نفر علاوه بر هشدار جدی در مورد خطر واکسن فایزر توسط افراد با حساسیت شدید، قرار است واکسیناسیون فقط در مراکزی که مجهز به تجهیزات احیا هستند، تزریق شود.
سخنگوی فایزر به دنبال بروز حساسیت برای این دو نفر گفت: «تاکنون بیش از ۴۴ هزار داوطلب در انجام آزمایشهای بالینی شرکت کردهاند. جای هیچگونه نگرانی جدی در مورد ایمنی واکسن وجود ندارد.»
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «اولین بار واکسن فایزر به یک شهروند ۹۰ ساله انگلیسی تزریق شد» را بخوانید.
هشدار محققان درباره دقیق نبودن تست سریع کرونا
قیمت هر دوز از واکسن کرونا فایزر، مدرنا و آکسفورد
تشخیص زودتر ایدز با نانوذرات الماس کوانتومی
نابودی کرونا در ۳۰ ثانیه از روی سطوح با پلاسمای سرد
آنتی بادی کرونا در مردان سریعتر از زنان از بین میرود
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
محققان MIT موفق به تولید نوع جدیدی از بانداژها شدهاند که با بهرهگیری از تجهیزات الکترونیکی و ذخیرههای دارویی میتوانند فرایند زیرنظرداشتن و درمان زخمها را تسریع کنند.
این نوار زخمهای هیدروژلی کاملا انعطاف پذیر بوده تا بتوان از آنها حتی بر روی آرنج و زانو هم استفاده کرد. بهرهمندی از دستگاههای الکترونیکی بهمنظور بررسی دما و نهایتا آزادسازی خودکار دارو در زمان مورد نظر، بهمنظور مقابله با عفونت نیز از جمله قابلیتهای این بانداژ هوشمند است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این تکنولوژی جدید میخوانید.
این بانداژ هوشمند زخم از هیدروژل لاستیکی تولید شده که ۹۰ درصد آن از آب است و جایگزینی مناسب برای الیاف پارچهای به حساب میآید. این ژل با بهرهگیری از ترکیباتی مانند تیتانیوم، آلومینیوم، سیلیکوم، سرامیک، طلا و دیگر موادی که بهطور معمول در ساخت تجهیزات الکترونیکی استفاده میشوند، ترکیب مستحکمی را ایجاد کرده است.
سیمهای تیتانیومی نیز از میان ژل عبور داده شدهاند تا نهایتا بانداژ، خصوصیات رسانایی داشته باشد و امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی مختلف مانند تراشههای نیمههادی نیز فراهم شود. چراغهای LED نیز در این بانداژ هوشمند استفاده شدهاند تا هنگامی که دمای زخم به مقدار مشخصی برسد و یا ذخیرههای دارویی کاهش یابد، شروع به چشمکزدن کند. در این طرح، ذخیرههای دارویی در هیدروژل ادغام شدهاند و از طریق کانالهایی به زخم انتقال مییابند.
گام بعدی در ارتقای این بانداژ، ایجاد سیستم هشداری است که از راه دور به دکتر هشدارهایی در خصوص نیاز به مراقبت ویژه از زخم ارسال میکند. Xuanhe Zhao، مسئول تیم تحقیقاتی امیدوار است بانداژهای قابل انعطاف بر پایه تجهیزات الکترونیکی خیس بتوانند در داخل بدن و یا حتی بر روی مغز نیز مورد استفاده قرارگیرند. دستگاههای هیدروژلی میتوانند به عنوان سنسور تشخیص گلوکزی که سیستم دفاعی بدن را تحریک نمیکنند نیز به کار گرفته شوند.
اگرچه تولیدات زیادی در این زمینه مورد آزمایش قرارگرفتهاند اما بهنظر میرسد محصول تولیدی MIT میتواند تا حد زیادی احتمال استفاده از دستگاههای الکترونیکی در داخل بدن را افزایش دهد. در حال حاضر از این بانداژهای هوشمند بر روی زخمهای سوختگی که به مراقبت دائمی نیاز دارند و همواره در معرض بروز عفونت هستند، استفاده میشود.
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «اختراعات جدید که زندگی را راحت تر می کنند» را بخوانید.
کشف ترکیب دارویی جدیدی برای مبارزه با سخت ترین سرطان ها
علت شنیدن صدای ترق و تروق در گوش چیست؟
میکروب های روده انسان قبل از بشریت وجود داشتند
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
جف بزوس با انتشار کلیپی از آزمایش موفق موتور فرودگر ماه مدعی شد که شرکت فضایی تحت امر او یعنی بلو اوریجین اولین زن را به ماه خواهد برد.
جف بزوس بنیانگذار بلو اوریجین با انتشار کلیپی از آزمایش موتور فرودگر ماه این شرکت اعلام کرد: «این [BE-7] موتوری است که اولین زن را به سطح ماه خواهد برد.» موتور BE-7 که توسعه آن سالها زمان برده، تاکنون ۱۲۴۵ ثانیه آزمایش روشن شدن را با موفقیت پشت سر گذاشته و نیروبخش فرودگر ماه این شرکت خواهد بود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره سفر به ماه میخوانید.
بلو اوریجین در همکاری با چند شرکت دیگر شامل لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن و Draper در حال توسعه فرودگر ماه به نام Human Landing System هستند. بلو اوریجین اواخر مرداد ماه امسال ماکت این فرودگر را برای آزمایشات به ناسا تحویل داد. این شرکت برای انتخاب شدن توسط ناسا به عنوان سازنده اصلی فرودگر با اسپیس اکس و شرکت خصوصی دیگری به نام Dynetics رقابت میکند.
ناسا اوایل سال جاری میلادی به بلو اوریجین، اسپیس اکس و Dynetics به ترتیب ۵۷۹، ۱۳۵ و ۲۵۳ میلیون دلار برای ساخت فرودگر ماه داد و قرار است اوایل سال ۲۰۲۱ از بین آنها دو شرکت را برای ساخت نمونه اولیه فرودگر مأموریت سرنشین دار به ماه در سال ۲۰۲۴ انتخاب کند.
ناسا برای بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به سطح ماه تا سال ۲۰۲۴ کار سختی در پیش دارد. پشتیبانی مالی محدود توسط کنگره و همچنین تغییر دولت آمریکا و مشخص نبودن موضع بایدن در قبال مأمویتهای فضایی، انجام این مأموریت در تاریخ تعیین شده را در هالهای از ابهام قرار دادهاند. علاوه بر این دفتر بازرسی ناسا اوایل آذر ماه گزارشی منتشر کرد که در آن به چالشهای ناسا اشاره شده بود و احتمال بازگشت فضانوردان به ماه تا چهار سال آینده را کم ارزیابی میکرد.
پیشنهاد مطالعه: ایلان ماسک در تازهترین گفتگوی خود با تأکید بر ارسال انسان به مریخ گفت نخستین مأموریت سرنشیندار اسپیس ایکس به سیاره سرخ ممکن است تا سال ۲۰۲۴ پرتاب شود. برای مطالعه بیشتر مطلب «موشک استارشیپ نخستین انسان را در سال ۲۰۲۴ به مریخ خواهد برد» را بخوانید.
تبدیل راکت ها به ایستگاه فضایی برای رفع مشکل زباله های فضایی
کشف علت احتمال مشکلات سلامتی در فضانوردان
موشک استارشیپ نخستین انسان را در سال ۲۰۲۴ به مریخ خواهد برد
رقابت دانش آموزان در ماه با ماشین های کنترلی
سفر مجازی به ۲۰۰ سال قبل با نقشه گوگل
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
محصول شرکت اپرتا «بینیاز از شارژ» (Never charge) نام دارد. این خودرو برقی دونفره، دارای بدنه پوشیده از سلول خورشیدی است و میتواند در شرایط مساعد تا ۱۶۰۰ کیلومتر حرکت کند.
از اولین روزهای تولید خودرو برقی تجهیز آنها به سلولهای خورشیدی مورد توجه بوده است. استفاده از انرژی پاک و رایگان، دور از دسترس به نظر میرسد؛ اما هر روز به واقعیت نزدیکتر میشود. با عرضه اپرتا، رؤیای رانندگی با خودرو خورشیدی به حقیقت تبدیل شده است. البته توانایی حرکتی این محصول در حد مدلهای استاندارد خانوادگی نیست؛ اما قابلیتهایی دارد که پیش از این، رؤیایی و دستنیافتنی به نظر میرسید. اپرتا Never charge بینیاز از اتصال به برق شهری و صرفا با جذب نور خورشید در طی روز، شعاع حرکتی ۷۲ کیلومتری فراهم میکند که بسیاری از مصارف روزانه برای تردد شهری را پاسخ میدهد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این فناوری جدید بخوانید.
مشکل اصلی سلولهای خورشیدی امروزی، مقدار ناکافی انرژی دریافتی از آنها است. حتی اگر تمام بدنه و سقف یک خودرو با سولار پنل پوشانده شود، باز هم نمیتواند قدرت لازم برای خودروهای خانوادگی را تأمین کند. این فناوری در نمونههای آزمایشگاهی و مسابقات خودروهای خودروشیدی (Solar racers) برای مدلهای کوچک سبکوزن استفاده شده و نتایجی امیدوارکننده داشته است.
اپر Never charge ترکیبی از یک خودرو خورشیدی تحقیقاتی با آیرودینامیک عالی و محصولی قابل استفاده در جادههای شهری است. سطح بیرونی بدنه، ۱۸۰ سلول خودروشیدی کوچک با مجموع مساحت تقریبی ۳ متر مربع دارد. نهایت سرعت این محصول در حالت خورشیدی، ۲۰ کیلومتر بر ساعت است و بدون نور خورشید، شعاع حرکتی ۹ تا ۲۰ کیلومتر دارد.
شاید تواناییهای حرکتی اپرتا Never charge برای یک خودرو در سال ۲۰۲۰، ناامیدکننده باشد؛ اما از نظر علمی و صنعتی، یک استثنا محسوب میشود. ضریب درگ ۰/۱۳ این خودرو، عددی باورنکردنی برای آیرودینامیک یک محصول جاده است. مدل مفهومی فولکس واگن ID Space Vizzion بهعنوان یکی از برترین خودروهای جهان از نظر آیرودینامیک، ضریب درگ ۰.۲۴ دارد. بدنه اپرتا از کربن و مواد کامپوزیت ساخته شده است تا وزن خالص ۸۱۵ کیلوگرم داشته باشد.
نوع پیشرانه و باتری قابل سفارش برای اپرتا Neve Charge هنوز اعلام نشده است اما احتمالا سه موتور برقی که هر کدام حدود ۶۷ اسب بخار قدرت دارد، روی این خودرو نصب خواهند شد. اگر اپرتا، مجموع قدرت نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار داشته باشد همراه بدنهای با وزن خالص ۸۱۵ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳٫۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، دور از انتظار نخواهد بود.
برای افرادی که در مناطق ابری و دور از نور مستقیم آفتاب زندگی میکنند، باتریهایی با ظرفیت متنوع قابل سفارش است. اپرتا در مدلهای مختلف، شعاع حرکتی ۴۰۰، ۶۴۵ و ۹۶۵ کیلومتر را در حالت تمام برقی فراهم میکند. بنابر ادعای مدیران شرکت سازنده، در حالت ایدهال با بهترین باتری و شرایط جوی، شعاع حرکتی Neve Charge به ۱۶۰۰ کیلومتر میرسد که تقریبا ۴ برابر تسلا مدل S نسخه P100D است.
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «رقابت دانش آموزان در ماه با ماشین های کنترلی» را بخوانید.
رقابت دانش آموزان در ماه با ماشین های کنترلی
روشی برای اندازهگیری وزوز گوش
ایلان ماسک دومین فرد ثروتمند جهان شد
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
نتایج تحقیقات جدید در فرانسه نشان میدهد آنتی بادی کرونا در مردان زودتر از زنان از بین میرود؛ اما این بدان معنی نیست که مردان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
سطح آنتی بادی در بدن مردان در ابتدا بسیار بالاتر از زنان است و در پایان یک دوره شش ماهه سطح آنتی بادی کرونا در مردان و زنان با یکدیگر برابر خواهد بود. آنتی بادیها در واقع اسلحه بدن برای مقابله با ویروسها هستند و ایمنی بدن را در برابر ابتلا به بیماری افزایش میدهند. محققان در سراسر جهان به بررسی و تحقیق در مورد ویروس کرونا مشغول هستند. یکی از مهمترین سوالاتی که در بررسی واکسنهای کووید-۱۹ مطرح میشود این است که با دریافت واکسن فرد برای چه مدت زمانی در برابر ابتلا به بیماری مصون میماند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تحقیقات جدید میخوانید.
محققان فرانسوی با بررسی آنتی بادیهای «SARS-CoV-2» کادر درمان بیمارستان که پاسخ تست آنها مثبت بود، اما علایم خفیفی داشتند، به نتایج جالبی دست یافتند. محققان با تجزیه و تحلیل دو نمونه خون هر فرد مبتلا شده به بیماری کرونا در فاصله زمانی چند ماه، توانستند میزان از بین رفتن سطح آنتی بادی را اندازه گیری کنند.
نتایج مطالعه نشان میدهد که میزان آنتی بادیهای پروتئین اسپایک SARS-CoV-2، یکی از پروتئینهای اصلی ویروس، در مردان با سرعت بیشتری نسبت به زنان از بین میرود. با از بین رفتن آنتی بادی، بدن فرد توانایی خود را در مبارزه با ویروس کم کم از دست میدهد. در این مطالعه عوامل دیگری همچون سن و شاخص توده بدنی یا «BMI» نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد جنسیت نقش مهمی در کاهش آنتی بادی بدن شرکت کنندگان در بررسی تحقیقاتی داشت.
در نتیجه محققان دریافتند که ایمنی در برابر بیماری کرونا در مردان سریعتر از زنان از بین میرود. در پایان مطالعه مشخص شد، هیچ تفاوتی بین سطح آنتی بادی کرونا در مردان و زنان وجود ندارد. آنتی بادی در مردان سریعتر از بین میرود؛ اما جالب است بدانید که سطح آنتی بادی در بدن مردان در نقطه شروع بالاتر از زنان است. در نتیجه سرعت از بین رفتن آنتی بادی به معنی این نیست که مردان باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند.
در پایان یک بازه شش ماهه سطح آنتی بادی در مردان و زنان یکسان است. عوامل مختلفی میتواند روی طول عمر آنتی بادیها تاثیرگذار باشد؛ اما ظاهرا جنسیت یکی از فاکتورهایی است که در این موضوع نقش دارد.
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره آخرین تحقیقات مطلب «حمله ویروس کرونا به مغز از طریق بینی» را بخوانید.
از هر پنج بیمار کووید ۱۹، یک نفر دچار مشکلات روانی میشود
هشدار محققان درباره دقیق نبودن تست سریع کرونا
قیمت هر دوز از واکسن کرونا فایزر، مدرنا و آکسفورد
احتمال ابتلای دوباره به کرونا تا ۶ ماه بسیار کم است
نابودی کرونا در ۳۰ ثانیه از روی سطوح با پلاسمای سرد
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید