در گذشته کمتر کسی میتوانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما در مجله دلتا همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرندههای آسمان را بهتر بشناسیم.
با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیماها و افزایش کارایی و سیستمهای مورد استفاده خود پرداختند. در اینجا چند نمونه از بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا را به شما معرفی میکنیم.
اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده است. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعت ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای میدهد. ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ، عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیرقابل باور میساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بالهای ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.
با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمانهای دنیا بوجود آمده بود. در نسل جدید از ۷۴۷ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهتر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیمالجثه میتواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوار کرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف طی کند. عجیبترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیرممکن نشان میداد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.
بوئینگ، جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص میدهد. سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا در حال ارائه خدمات است. از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمنترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده است.
مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیماسازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را میسازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیبترین خودروهای جهان کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
در گذشته کمتر کسی میتوانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما در مجله دلتا همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرندههای آسمان را بهتر بشناسیم.
با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیماها و افزایش کارایی و سیستمهای مورد استفاده خود پرداختند. در اینجا چند نمونه از بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا را به شما معرفی میکنیم.
اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده است. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعت ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای میدهد. ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ، عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیرقابل باور میساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بالهای ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.
با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمانهای دنیا بوجود آمده بود. در نسل جدید از ۷۴۷ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهتر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیمالجثه میتواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوار کرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف طی کند. عجیبترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیرممکن نشان میداد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.
بوئینگ، جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص میدهد. سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا در حال ارائه خدمات است. از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمنترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده است.
مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیماسازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را میسازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیبترین خودروهای جهان کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
یکی از مهمترین جنبههای مراقبت از موتور، کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است که اگر از کنترل مالک یا راننده خودرو خارج شود، میتواند باعث دردسرهای بسیاری شود. به همین دلیل بررسی مداوم دمای موتور و رفع مشکلات احتمالی از اهمیتی بسیار بالایی برخوردارند. بالا رفتن دمای موتور ماشین تا حدی معقول و قابل پیشبینی است. در مجله دلتا با ما همراه باشید.
اگر تجربه داغ کردن موتور ماشین را داشته باشید، باید بدانید که یکی از عذابآورترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی پیش بیاید، بالا رفتن آمپر آب و بیرون زدن حجم زیادی بخار از زیر کاپوت است. پیش از ارائه راه حل برای این مشکل، علت داغ کردن موتور خودرو را بررسی کنیم:
وظیفه اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لولههایی که از موتور به مخزن مایع خنککننده موتور و رادیاتور میرسند و برمیگردند، نشتی کوچکی وجود داشته باشد یا حتی اگر نشتی در بدنه رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه تهویه به اصطلاح هوا میگیرد.
غلظت بالای مایع خنککننده بخصوص در فصول سرد سال و در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذابآور است. اگر مایع خنککننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، به مسدود کننده شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل میشود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور میشود.
یکی از علتهای داغ کردن موتور ماشین انسداد شریان سیستم تهویه است. این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک کننده غلیظ و بیکیفیت به همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی میتوانند مسیر رسیدن مایع خنک کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به همراه داشته باشند.
روغن موتور به تنهایی نقش بسزایی در خنک کردن موتور ایفا میکند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری میکند. در واقع، روغن ۷۵ تا ۸۰ درصد از گرمای موتور را از بین میبرد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به خوبی چرب میکند تا در اثر تحرک اصطکاک کمتری داشته باشند و همچنین افزایش دما را کاهش میدهد.
خرابی واترپمپ، یکی از رایجترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه خودرو محسوب میشود و خرابی آن میتواند موجب افزایش دمای خودرو شود.
مطلب تکنولوژیهایی که آینده را متحول خواهند کرد! را در مجله دلتا بخوانید.
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
به تعویق انداختن تعمیرات خودرو به این معنی است که فقط ممکن است خودرو در آیندهای نزدیک بیشتر از خرابی کنونی، خراب شود. در نوشتار گامهای اساسی برای افزایش طول عمر خودرو با ما در مجله دلتا همراه باشد.
قطعات مناسب انتخاب کنیدبا داشتن اتومبیل قدیمی میتوانید مدیریت هزینهها را با استفاده از قطعات با کیفیت پایین عاقلانه بدانید. این قابل درک است، زیرا برخی قطعات ممکن است هزینه بیشتری نسبت به قطعات پس از فروش داشته باشند. هر قسمت را انتخاب کنید، مانند پمپ آب، رادیاتور یا واشر سر سیلندر از مناسب بودن آن برای اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.
به موقع روغن موتور را تعویض کنید در مورد تغییرات روغن در فواصل مناسب، به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. با این حال، اگر ماشین شما بیش از ۱۱۲۶۵ کیلومتر پیمایش داشته، برخی از قطعات خودرو بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند و منجر به نشت میشوند. موتورهای قدیمی بیشتر روغن میسوزانند و لجن خواهند گرفت.
روغن گیربکس و واسکازی را تعویض کنید اگرچه در سرویسهای دورهای خودروهای دندهای، تنها سطح واسکازین چک میشود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود، اما کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از کاهش روانکاری واسکازین و افزایش عمر مفید خودرو به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد یا هر دو سال یکبار، واسکازین گیربکس تعویض شود.
در خصوص خودروهای اتوماتیک هم توصیه میشود روغن گیربکس برای خودروهای صفر در کارکرد ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر و برای خودروهای دست دوم به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود.
خودرو را به مکانیک نشان دهید خودرو خود را چند وقت یکبار به مکانیک نشان دهید تا یک بررسی کامل انجام دهد، یک مکانیک متخصص باید سیستمهای تعلیق و تعمیرات اساسی موتور را بررسی و از بروز مشکلات عمده جلوگیری کند. همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که وقت فروش خودرو را مشخص کنید.
سیستم خنککننده موتور خودرو را بررسی کنیدسیستم خنککننده در عملکرد موتور یک خودرو، نقش اساسی را ایفا میکند. در این سیستم، رادیاتور، فن، پمپ آب، ترموستات و مایع ضدیخ از اجزا اصلی بوده و عملکرد این اجزا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انجام بررسیهای مرتب برای پیدا کردن هرگونه نشانه خرابی و فرسودگی ضروری است. ترک خوردگی تسمهها یا نقاط نرم شده و باد کرده روی شلنگها باید برطرف شوند. اگر این قطعات مشکل داشته باشند، سیستم خنککننده خودرو را از کار میاندازند. اگر فکر میکنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور میشود از سالم بودن آن مطمئن شوید.
پیشنهاد مطالعه: مطلب هوش هیجانی (EQ) چیست؟ را در مجله دلتا بخوانید.
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید
رانندگی مهارتی است که اغلب از دوران نوجوانی آن را کسب میکنیم و هر روز با پشت فرمان نشستن این مهارت را تمرین میکنیم و بهتر میشویم.
یک راننده حرفهای کسی اسـت کـه بتواند در شرایط بحرانی و غیرمنتظره بـه خوبی از پس بازرسی وسیله نقلیه برآید. در این نوشتار از مجله دلتا شما را با برخی ترفندهای رانندگی آشنا میکنیم.
ترفند ۱: در پیچها نگاه باید به جلو باشد.
این آموزش را همیشه در کلاسهای رانندگی به دانشپژوهان یاد میدهند. اگر شما در پیچها نگاهتان به جلو باشد، میتوانید موانع و خطرات احتمالی را ببینید و به سرعت واکنش مناسبی نشان دهید.
ترفند ۲: به ماشینهای دور دقت کنید.
همیشه در اتوبانها یا بزرگراهها مخصوصا روزهای بارانی یا برفی یا ترافیک سنگین تصادفات زیادی رخ میدهد، زیرا رانندگان، ماشین جلویی خود را میبینند. بهتر است همیشه تا ۴۰۰ متر جلوتر از خود یا ماشینهای دور را نگاه کنید تا در صورتی که خطر رخ دهد شما به موقع عکسالعمل نشان دهید.
ترفند ۳: وقتی وارد اتوبان میشوید سرعتتان را زیاد کنید.
همیشه موقعی که برای وارد شدن به اتوبان یا بزرگراهها از ورودی استفاده میکنید، سرعت خود را با دیگر خودروها یکسان کنید.
ترفند ۴: برای کاهش سرعت از ترمز استفاده نکنید.
همیشه برای کم کردن سرعت، احتیاجی به ترمز گرفتن نیست. شما میتوانید پای خود را از روی گاز بردارید و برای ایستادن و توقف، پای خود را بر روی ترمز بگذارید. با این کار، میتوانید ایمن برانید و حتی سوخت کمتری مصرف کنید.
ترفند ۵: از روند درست برای تعویض دنده استفاده کنید.
همیشه هوشیار رانندگی کنید و یک روند همیشگی برای تعویض دنده و پدالها داشته باشید تا به آن عادت کنید. با این کار، واکنش درستی در رانندگیهای خطرناک دارید.
ترفند ۶: فرمان را به خوبی کنترل کنید.
یکی از مهارتهای مهم در رانندگی در دست داشتن درست فرمان است. برای در دست داشتن فرمان و کنترل هر چه بهتر آن به جادههای بدون درخت و خلوت بروید و فرمان ماشین را در سرعتهای مختلف کنترل کنید. این کار باعث میشود تا حتی در سرعتهای بالا کنترل فرمان را از دست ندهید.
ترفند ۷: دنده معکوس را یاد بگیرید.
یکی دیگر از مهارتهای رانندگی، بهتر راندن خودرو در حالت دنده معکوس است. شما باید یاد بگیرید با استفاده از پنجه و پاشنه پا پدالها را طوری بگیرید که به جعبه دنده خودرو فشار نیاید.
ترفند ۸: در رانندگی با دنده عقب دقت کنید.
بسیاری از رانندگان همیشه نمیتوانند یک مسیر مستقیم را عقب بروند. بنابراین، بهتر است برای هر چه بهتر شدن در این مهارت در خیابانهای خلوت با دنده عقب برانید.
ترفند ۹: پارک کردن را تمرین کنید.
بیشتر رانندههای مبتدی اکثر اوقات نمیتوانند فاصلهها را به خوبی تشخیص دهند و پارک نامناسبی دارند. بنابراین، بهتر است همیشه پارک کردن و انواع مختلف آن را تمرین کنید.
ترفند ۱۰: در رانندگی صبور باشید.
مهمترین مهارت برای رانندگی خوب، صبور بودن هست. شما با صبور بودن میتوانید آرامش خود را حفظ کرده و در موقعیتهای خطرناک و ریسکپذیر به راحتی واکنش نشان دهید. پس همیشه با آرامش و هوشیاری رانندگی کنید.
پیشنهاد مطالعه: مطلب با مزایای خمیر دندان نانو آشنا شوید! را در مجله دلتا بخوانید.
با مجله دانستنی دلتا همراه باشید